
Má úzkostlivú potrebu prevziať vedenie a mať pod kontrolou situáciu a konanie ľudí, aby veci zodpovedali jeho predstavám. Ak sa mu to nedarí, pociťuje veľkú úzkosť a netrpezlivosť.
Vlastnosti:
- Silná potreba kontrolovať a byť vo vedúcej pozícii.
- S ostatnými nadväzuje kontakt skôr prostredníctvom súťaživosti, výziev, telesnosti, či konfliktov, než zapojením jemnejších emócií.
- Svojhlavý, konfrontačný, hovorí priamo.
- Tlačí ľudí za ich komfortnú zónu.
- Ožíva, keď robí veci, ktoré sa považujú za neuskutočniteľné.
- Stimulujú ho konflikty a práve tie ho aj s okolím spájajú.
- Býva prekvapený, keď sa ostatní cítia zranení.
- Naháňa ľuďom strach.
- Priama, nezaobalená komunikácia je ostatnými interpretovaná ako hnevlivá alebo ju vnímajú ako kritiku.
Myšlienky:
- Alebo je situácia pod kontrolou, alebo je mimo kontroly, iná možnosť neexistuje.
- Ak budem pracovať dostatočne tvrdo, budem môcť a dokonca by som mal prebrať vedenie, aby sa veci vyvíjali, tak ako si predstavujem.
- Iní chcú a potrebujú, aby som prevzal vedenie. Ostatným robím láskavosť.
- Nikto mi nebude hovoriť, čo mám robiť.
Pocity:
- Veľká úzkosť, keď sa veci nevyvíjajú podľa vlastných predstáv.
- Keď ho iní nenasledujú, je nahnevaný a zastrašuje ich.
- Nemá strpenie s pocitmi druhých a k ich odlišným spôsobom chovania.
- Cíti sa zranený a odmietnutý, hoci si to zriedka pripustí.
Ospravedlňujúce klamstvá:
-
Bezo mňa - Vedúceho - toho veľa neurobíš.
- Ľudí musíš tlačiť, postrkovať ich.
- Pokiaľ nebudem ja ten, kto všetko ovláda, budem práve ja ten ovládaný a s tým nemôžem žiť.
- Snažím sa túto prácu dokončiť za každú cenu.
Dopad na seba a ostatných:
-
Dočasne Vedúci dosahuje výsledky, avšak za cenu toho, že ostatní sa cítia ovládaní, rozčúlení a neschopní využívať svoj vlastný potenciál.
-
Vedúci spôsobuje veľkú časť prítomnej úzkosti, pretože mnoho vecí v práci a v živote nie je možné úplne ovládnuť.
Pôvodná funkcia prežitia:
Pod odvahou Vedúceho sa často skrýva strach, že bude ovládnutý ostatnými alebo životom. Vedúci môže byť niekedy spájaný so skúsenosťami z raného života, keď bolo dieťa nútené rýchlo dospieť, byť samo sebou a starať sa o svoje chaotické alebo nebezpečné okolie, aby prežilo fyzicky a / alebo emocionálne. Tiež môže byť pridružený k pocitom ublíženia, odmietnutia alebo zrady a následnému rozhodnutiu - nebyť už nikdy tak zraniteľný znovu.